Aко за първи път се сблъсквате с подготовката на технически паспорт на сграда е добре да научите някои основни изисквания и отговори на питанки около този процес.
Закона за устройство на територията (ЗУТ) изисква технически паспорт да се съставя за нови строежи от 2007г насам. Такъв трябва да се състави и след реконструкция, цялостен или основен ремонт и след преустройство на вече съществуващ строеж.
Какво представлява технически паспорт на сграда?
Технически паспорт на сградa представлява документ, който предоставя информация за нейната надежност, състояние и технически характеристики за строежа. Всичко това трябва да е съобразено по чл. 169, ал. 1 – 3 от Закона за устройство на територията (ЗУТ). Техническият паспорт е необходим за експлоатацията на всяка една сграда, въз основа на който се определят конкретните мерки по безопасното й използване. Иначе казано, това е документация съдържаща моментното състояние на вашата сграда и дали тя отговаря на всички нормативни изисквания към нея според закона.
За нови сгради тази документация се подготвя от независим строителен надзор по време на проектирането и самото строителство.
За вече съществуващи сгради е необходимо първо да се изготви цялостно техническо заснемане и обследване на обекта по чл. 176 от ЗУТ. Резултатите се вписват в документите, прикрепени към паспорта на сградата. Към всеки технически паспорт на сграда се прилага и становище от енергийното обследване.
Какво съдържа един технически паспорт на сграда?
stock.adobe.com
Досието на една жилищна сграда, търговска или която и да е друга трябва да включва следните данни и не само:
- документи, които съдържат информация за промени в характеристиките на строежа преди ремонт или реконструкция;
- опис на сертификати и налични строителни документи;
- информация за извършени реконструкции, преустройства, ремонти и документи с набор от мерки за тяхното подобряване;
- цялостна техническа информация за текущото състоянието на сградата след нейното обследване;
- данни за издадени сертификати на строежа, сроковете за извършване на настоящи и финални ремонти на строежа.
Кога не е нужен технически паспорт?
Не е задължително изготвянето на технически паспорт на сграда за дейности като временен строеж или допълнително застрояване ако отговаря на изискванията от ЗУТ, гл.III, раздел 7 и 8. Също така не се налага за строежи без траен устройствен статут или за такива в несъответствие по ал.2 , чл.225 от ЗУТ.
Кой изготвя техническия паспорт на сграда?
Техническия паспорт на сграда се изготвя от независим строителен надзор (в повечето случаи от лицето което упражнява надзора или от техническия ръководотел). За вече съществуваща сграда, паспорт се изготвя след нейното обследване и се извършва от проектанти или консултанти със съответните специалности и правоспособност.
За собственици на строежи
Собствениците са длъжни да съхраняват техническия паспорт и да спазват стриктно всички предписания,които се отнасят за поддржаката на строежа и безопасното му експлоатиране. Тези мерки са нужни с цел осигуряването на безопасност и лесен достъп до тях при нужда, тъй като всички мерки и предписания важат не само по време на строежа, а и по време на целия период по експлоатация на сградата.