Баухаус интериорния дизайн отразява традиционната немска практичност. Желанието за простота е изразено дори в името му: „Bauhaus“ на немски означава „да построиш къща“. Именно под това име се формират за първи път новите принципи на архитектурното проектиране.
Ппредистория на Баухаус стилът
Годината на основаване на стила се счита 1919г. Това е, когато в германския град Ваймар младият архитект Валтер Гропиус поема председателството на новото Висше училище по строителство и инженерство. Той предложи да се съсредоточи върху комбинирането на индустриални възможности за производство с прости, но естетически форми.
Още първите проекти демонстрираха обещанието за новия поглед към архитектурата. Стилът Баухаус веднага се превръща в символ на новата ера на индустриализацията. Скоро принципите на новия стил бяха отразени в интериора.
Характеристики на стила
Основните характерни черти на стила Баухаус са определени дори от неговите основатели:
- функционалност;
- простота;
- естетизъм.
В същото време беше обърнато специално внимание на максималното използване на всички възможности за индустриално производство. С други думи, основателите на стила се стремяха към индустриално, стрийминг производство на красиви и удобни неща, които биха използвали най-новите разработки и материали.
По същество Bauhaus е конвейерно производство на шедьоври, в което красотата на формата е неделима от практичността, а простотата е синоним на удобство.
До голяма степен благодарение на стила на Bauhaus дизайнът започва постепенно да прониква в домовете и апартаментите на средните граждани със средни доходи.
Форма, материали и цветове в Баухаус
Ето защо Bauhaus е лесен за идентифициране в стила на интериора и особено в стила на мебелите. Неговите отличителни черти са прави равнини и линии, строги геометрични форми и липса на ненужни, разсейващи и нефункционални детайли.
Наличието на метал в мебелите почти безпогрешно сочи към Баухаус. Този стил доказа, че дори студенината на стоманата може да бъде символ на комфорт и уют.
Баухаус не се отклонява от изкуствените материали, умело и ефективно ги комбинира с дърво, стъкло, кожа и камък.
„Мебелите в стил Bauhaus са от кожа, груб плат, хромирани метални елементи и стоманени тръби, кръстосани по диагонала. Меката мебел в този стил е много изразителна: огънати стоманени тръби, строги правоъгълни възглавници, без подлакътници в столове. Концепцията за вградени мебели, чиито най-ярки представители са шкафовете, също е създадена в рамките на този стил.“
Следователно Баухаус не отказва да използва декор, а гледа на използването му по малко по-различен начин. Декорът в интериора на Баухаус не е самостоятелна декорация, а част от общата идея. Той е красив, но със сигурност функционален.
Цветовата схема в Bauhaus е задължителна комбинация от студени и топли нюанси. Камъкът и леката мазилка неизбежно са „разбити“ от топлината на естественото дърво; студенината на метала и стъклото се разрежда от кожа или текстил.
3 концепции за стил Баухаус
Пространството е Живот
Според концепцията на Баухаус животът на човек не трябва да се превръща в конгломерат от неща и мебели. Всички те са само негови помощници, а не красива и безполезна среда. Така че всяка мебел или декор трябва да бъде семпла, без прекомерно и безполезно изобилие.
Масивните и големи елементи като шкафове трябва да бъдат вградени, освобождавайки пространство за живеене.
Минимум декорации
При създаването на този стил не бива да се увличате с шарки, орнаменти или декоративни декорации. Дайте предпочитание на монохромни гланцови или матови повърхности за изкуствени материали. Оставете грижата за декоративната привлекателност на естествените материали на самата природа: кожа, камък и дърво. Текстурата и декоративността на всеки от тези материали сами ще украсят стаята.
Прости фигури
Проектирането на интериор на Баухаус е чудесна причина да си спомните вашите училищни уроци по геометрия! Прости форми: квадрати, правоъгълници и кръгове са идеални за Баухаус.
Кога и кой избира Баухаус?
Стилът Баухаус разглежда красотата от съвсем различен ъгъл и доказва, че простите форми са красиви сами по себе си. Просторните интериори, където хората се чувстват лесно и свободно, са много по-удобни от масивността и помпозността на класицизма или барока.
Баухаус е изборът на практични хора, които не търпят тесни и прекомерни пространства. Този стил е за креативни и отворени, прости и стилни хора.
100 години от основаването на баухаус
Едновременно училище за изкуства и училище за мисъл, Баухаус е основан от архитект Валтер Гропиус точно преди 100 години във Ваймар, Германия, събирайки много от най-блестящите европейски художници и дизайнери с цел обучение на ново поколение творци да преоткриват Светът. Днешният анимиран Doodle празнува наследството на тази институция и световното движение, което започна, което трансформира изкуствата чрез прилагане на принципа „формата следва функцията“.
Гропиус си представи Bauhaus – чието име означава „дом на сграда“ – като сливане на майсторство, „изящни“ изкуства и модерна технология. Неговата емблематична сграда Баухаус в Десау е предшественик на влиятелния „международен стил“, но въздействието на идеите и практиките на Баухаус достига далеч отвъд архитектурата. Студентите от Bauhaus получиха интердисциплинарно обучение по дърводелство, метал, керамика, витражи, стенопис, тъкачество, графика и типография, като се научиха да вдъхват дори най-простите функционални обекти (като тези, които се виждат в днешния Doodle) с най-високи артистични стремежи.
Отклонявайки се от лукса и към промишленото масово производство, Bauhaus привлече звезден факултет, включително художници Василий Кандински и Пол Клее, фотограф и скулптор Ласло Мохоли-Наги, графичен дизайнер Херберт Байер, индустриален дизайнер Мариан Бранд и Марсел Бройер, чийто тръбен модел B3 стол промени дизайна на мебелите завинаги.
Въпреки че Баухаус официално се разпусна на 10 август 1933 г., неговите ученици се завърнаха в 29 страни, основавайки Новия Баухаус в Чикаго, Блек Маунтин Колидж в Северна Каролина и Уайт Сити в Тел Авив. Филиалите на Bauhaus също заеха ръководни позиции в Технологичния институт на Илинойс, Харвардското училище по архитектура и Музея за модерно изкуство. Чрез всички тези институции и работата, създадена в техния дух, идеите на Баухаус продължават да живеят.